STEVEN PLUYM SCHILDERIJEN TEKENINGEN

biografie 

Achtergrond

Na zijn kunstopleiding aan de Rietveldacademie, werkte Steven Pluym
aanvankelijk als art director en later als copywriter bij toonaangevende
reclamebureaus.(Van zijn hand is o.a. “Zo, nu eerst een Bavaria”, een
tekst die in de Nederlandse taal een eigen leven is gaan leiden.)

In 2007 sloot hij deze periode af om eindelijk gehoor te geven aan de altijd
sluimerende drang weer te gaan tekenen en schilderen.
Hij kwam in contact met Ben Evers van Atelier Kunstkop die hem van zijn
ergste onzekerheden afhielp en belangrijke adviezen gaf. Ook bevriende
kunstenaars zoals Olaf van der Beek en Rob Schotsman herkenden zijn talent
en moedigden hem aan zijn ambitie professioneel aan te pakken.

Alles ontstaat, niets is bedacht.

Inmiddels heeft Pluym een eigen atelier waar hij op doek of papier het
avontuur zoekt. In zijn werk is nooit sprake van een vooropgezet idee,
onderwerp of thema: alles ontstaat, niets is bedacht. Veel van zijn werk
heeft daardoor een geschiedenis van verschillende voorstellingen zoals
portretten, landschappen of stillevens, waarvan alleen bijzondere details of
interessante reststukken mogen overleven in het eindresultaat.
Een voorbeeld is het hoofd van een wielrenner dat werd getransformeerd tot
een stier in een onwezenlijk landschap (zie “De Stier “). Een ander
voorbeeld is “De Oosterse Prins”, waar het been van een ballerina
uiteindelijk dienst doet als de sjaal van de prins.

Wat zijn tekeningen betreft gebruikt hij eigenlijk dezelfde werkwijze,
met dit verschil dat hij tijdens het tekenen zijn bewustzijn nog meer moet
uitschakelen om verrassende vormen of gezichtsuitdrukkingen te kunnen
creëren.
Het werk van Pluym is moeilijk te kwalificeren en ook niet in te delen bij
een bepaalde stijl of stroming. Het heeft een sterk eigen karakter:
oorspronkelijk en authentiek. Het is dus vooral “heel erg Steven Pluym”.

Website by Tomston